Thursday, January 29, 2009

INI LAGI SATU.....



























SELIPAR NI JIRAN AKU YANG BELI.. JIRAN AKU PERASAN TERDAPAT CORAK YANG MENYERUPAI KALIMAH ALLAH.. SAMADA INI ADALAH KEBETULAN ATAUPUN SENGAJA DIPERLAKUKAN SEDEMIKIAN UNTUK MENGHINA KALIMAH YANG MAHA ESA...
p/s: foto ini aku rakam sekitar pertengahan tahun 2008.

APA YANG KITA RASA?


This is what the 'NIKE' company did .... 'NIKE' company wrote the name of 'ALLAH' on the shoes & from the back so no one will notice this .......
IF YOU ARE A REAL MUSLIM YOU HAVE 2 FORWARD IT DON'T STOP ......
"TEPUK DADA ANDA
TANYALAH MINDA"

Seloka Orang Tak Puasa

Dia lahir dalam keluarga berada,
mak dia jutawan bapak dia kaya
Depan rumah penuh kereta,
kat belakang ada kandang kuda,
Duit dalam rumah ada 8 juta,
kat bank tak boleh nak kira.

Masuk bulan Ramadan satu famili ke luar negeri,
Bulan lain tak ke mana-mana, kononnya tak ada cuti;
Shopping ke sini sana,semua benda dia beli,
Buat persiapan Hari Raya biar jiran semua jaki.

Masa tu darjah 2 memanglah hukum kurang reti,
Tapi heran juga tengok bapak makan siang hari,
Mak, kakak, abang, semua turut join sekali,

Tengah Kota London, memang lah omputih tak ambik peduli!
Belajar sekolah biasa, subjek agama tolak tepi,
Surat beranak tulis Islam, tapi satu pun tak reti,
Mak tak pernah ajar, bapak pulak sibuk tak henti-henti,

Sepanjang siang Ramadan orang gaji masak nasi!
Hari-hari makan, dalam hati rasa curiga,
Kawan-kawan puasa dia pun teringin nak buat juga
Tanya pada bapak niat puasa macamana,
Bapak dia jawab.ahhhh tak puasa pun boleh raya!!

Bila dah dewasa dia kahwin dan berkeluarga,
Anak-anak ramai dia didik macam biasa;
Sembahyang tak pedulik,
puasa tak buat jugaBila anak tanya, dia cakap.
ahhhh atuk pun sama macam kita!

(ihsan Para Sahabat)

Dimanakah Kita

Tidak perlu mencari teman secantik Balkis
Andai diri tidak sehebat Sulaiman

Tidak perlu seteguh ibrahim
Andai diri tidak sekuat Hajar

Mengapa mengharap teman setampan Yusuf
Jika kasih tidak setulus Zulaikha

Mengapa didamba teman hidup sehebat Khadijah
Andai hidup tidak sesempurna Rasullallah s.a.w



Jangan hanya melihat dia pada kecantikan
kerana ianya akan hodoh


jangan hanya memandang dia kerana keturunan mulia
kerna kelak kita akan hina


jangan hanya memilih dia kerana hartanya
bimbang nanti kita yang papa


jangan hanya mengutamakan dia, kerana ilmunya
kerna nanti kita yang dungu


ada baiknya kita mendampingi dia kerana agamanya
kerana itulah yang paling mulia


seandainya baik agamanya
ilmunya akan bermanfaat


rupanya bertambah seri
keturunannya semakin mulia


harta semakin terpelihara
selimut putih




jln jongkong
sarikei 11.56pm
19.10.08
(diubahsuai dari puisi akill hayy)


Selangkah Di Ambang Gerbang

Jalan ini banyak likunya
Lopak jahat kiri dan kanan
Ditemani rerumput kesat
Onak berceracak dibalik kabur
Kita insan yang kekurangan
Menghayun langkah longlai
Sesekali menikam kulit
Peritnya menusuk ke tulang hitam

Jalan ini masih kelam
Meraba mencari jalan kebenaran
Berbantukan kecekalan ditangan
Meredah keheningan cabaran yang menanti

Namun,
Banyak sudah kepahitan dan cabaran kita lalui
Pahit maun kita kecapi
Yang mendatang mungkin juga begini...



Selimut Putih
Aprill 2008

warkah dari Kekasih

Saat kau bangun di pagi hari, Aku memandangmu dan berharap engkau akan berbicara kepadaKu, bercerita, meminta pendapatKu, mengucapkan sesuatu untukKu walaupun hanya sepatah kata... Atau berterima kasih kepadaKu atas sesuatu hal yang indah yang terjadi dalam hidupmu semalam, kelmarin, atau waktu yang lalu....Tetapi kulihat engkau begitu sibuk mempersiapkan diri untuk pergi bekerja... Tak sedikit pun kau menyedari Aku dekat denganmu... Aku kembali menanti saat engkau sedang bersiap, Aku tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan menyapaKu, tetapi engkau terlalu sibuk... Di satu tempat, engkau duduk tanpa melakukan apapun... Kemudian Aku melihat engkau menggerakkan kakimu. Aku berfikir engkau akan datang kepadaKu, tetapi engkau berlari ke telefon dan menelefon seorang teman untuk sekadar berbincang-bincang... Aku melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan Aku menanti dengan sabar sepanjang hari Namun dengan semua kegiatanmu, Ku fikir engkau terlalu sibuk untuk mengucapkan sesuatu kepadaKu... Sebelum makan siang, Aku melihatmu memandang ke sekeliling, mungkin engkau merasa malu untuk berbicara kepadaKu, itulah sebabnya mengapa engkau tidak sedikitpun menyapaKu... Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan melihat beberapa temanmu berbicara dan menyebut namaKu dengan lembut sebelum menyantap makanan yang Kuberikan, tetapi engkau tidak melakukannya.... Ya, tak apalah, masih ada waktu yang tersisa dan Aku masih berharap engkau akan datang kepadaKu, meskipun saat engkau pulang ke rumah kelihatan seakan-akan banyak hal yang harus kau kerjakan. Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV, Aku tidak tahu apakah kau suka menonton TV atau tidak, hanya saja engkau selalu ke sana dan menghabiskan banyak waktu setiap hari di depannya, tanpa memikirkan apapun dan hanya menikmati acara yang ditampilkan, hingga waktu-waktu untukKu dilupakan... Kembali Aku menanti dengan sabar saat engkau menikmati makananmu tetapi sekali lagi engkau lupa menyebut namaKu dan berterima kasih atas makanan yang telah Kuberikan... Saat tidur Kufikir kau merasa terlalu letih. Setelah mengucapkan selamat malam kepada keluargamu, kau melompat ke tempat tidur dan tertidur tanpa sepatahpun namaKu kau sebut. Tidak apa-apa kerana mungkin engkau masih belum menyedari bahawa Aku selalu hadir untukmu. Aku telah bersabar lebih lama dari yang kau sedari. Aku bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar terhadap orang lain... Aku sangat menyayangimu, setiap hari Aku menantikan sepatah kata darimu, ungkapan isi hatimu, namun tak kunjung tiba... Baiklah..... engkau bangun kembali dan kembali Aku menanti dengan penuh kasih bahawa hari ini kau akan memberiKu sedikit waktu untuk menyapaKu... Tapi yang Kutunggu.... Ah tak juga kau menyapaKu. Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh berlalu... dan... kau masih mengacuhkan Aku. Tiada sepatah kata, tiada seucap do'a, tiada pula harapan dan keinginan untuk bersujud kepadaKU... Apakah salahKu padamu...? Rezeki yang Ku limpahkan, kesihatan yang Ku berikan, Harta yang Ku relakan untukmu, makanan yang Ku hidangkan , Keselamatan yang Ku kurniakan, kebahagiaan yang Ku anugerahkan... Apakah hal itu tidak membuatmu ingat kepadaKu???!!! Percayalah, Aku selalu mengasihimu, dan Aku tetap berharap suatu ketika nanti engkau akan menyapaKu, memohon perlindunganKu, bersujud menghadapKu... Kembali kepadaKu... Yang selalu menyertaimu setiap saat... ALLAH
(ihsan dari para sahabat)

anaktumpat mengucapkan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics