Thursday, December 31, 2009

Merapu di Awal Muharram 1431.

Secangkir air

Di dapur,

Tunggu siapa

Untuk mengubah rasa,

‘aku nak tea panas’,

‘aku nak kopi tarik’,

‘aku nak neslo’,

Berebut…

Masing-masing

Dengan citarasa sendiri,…

Tak mahu mengalah…

Bertekak anak beranak…

Adik beradik jadi musuh…

Lupa asal usul…

Lupa pegangan…

Lupa semuanya…

Dek kerana air yang secangkir…

Jiran senyum bertepuk tangan.




ihsan dari "emzeck"

u.k

1 Muharram 1431.


7 comments:

n@m@n said...

selamat kembali bertugas!!!!!

abu muaz said...

Selamat menyambut tahun baru hijrah 1431.

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
huhU..mendalam maksudnya..
ribut di cangkir air

syahbandar87 said...

lamo x dngr khbr..sihat dop..

hmm..cerito sungguh koni,,kelakar la jgk.dek kerana air.hehe

Anak Tumpat said...

naman...selamat kembali juga pada anda..
Abu Muaz... selamat tahun baru..

azrai.. Saye pun x paham apa maksud sajak ni.. syabas kerana memahaminya..hohoh

syahbandar...wakumsalam...lama bebenar sgh weh tinggal blog ni.. ambo sihat..demo sihat? cerita merapu diawal muharam ni x tahu la betul ko dok.. nak tahu lebih lanjut tanya empunya puisi ni abe emzeck kito tu..hohoh

Anonymous said...

salam...
kawe saja jah merapu-rapu...
cubo kita kelih disana sini... kbnykannya bergaduh kerana beerebut sesuatu...
-dirumah= adik beradik berebut harta w/pun org tua masih hidup.
-di pejabat= berebut pangkat
- di kalangan org politik berebut kuasa...
semuanya org kita... bangsa lain... senyum tepuk tangan...
Nabi SAW ghoyat dah dulu 'kambing yg keluar dari kumpulannya lbih senang dibaham serigala'... jadi kenapa org kita berpecah belah.

-pak jeng-

anaktumpat.. said...

tu dia penjelasan dari pemilik asal puisi ini.. jelas dan bersuluh.. tq pokjen atas makluman..

anaktumpat mengucapkan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics