Thursday, January 21, 2010

Hidup Lebih Manis Tanpa Gula...



Hidup lebih manis tanpa gula..


Begitulah tajuk khutbah jumaat pada minggu lepas..

Untuk esok belum tahu lagi, apa tajuknya..


Seolah-olah gula menjadi satu persoalan besar bagi masyarakat disini...

Khatib yang membaca khutbah (bukan berkhutbah) memperingatkan jemaah yang hadir

bahawa gula merupakan faktor kepada penyakit kronik seperti kencing manis, dan sebagainya..


khatib juga berulang kali menasihati jemaah agar

kurangkan penggunaan gula dalam kehidupan seharian..

katanya juga dalam khutbah berkenaan..


Gula sudah menjadi racun kepada pengguna sekiranya diambil seara tidak terkawal...katanya..


Persoalan gula disini mulai timbul kerana kekurangan bekalan gula...

walhal di tempat lain boleh diperolehi seperti biasa..


Pakcik sendiri hampir seminggu terputus bekalan gula..

ermmm..... tak tau la..




p/s: tak pula khatib menasihati peniaga, agar jangan sorokkan gula atau menaikkan harga ketika krisis kekurangan gula berlaku..Maklumat yang diperolehi pakcik ialah ada sesetengah kedai yang menjual gula dengan hargaRM2.30 sekilo.. Apa cerita?

8 comments:

Cikgu Adham said...

salam..

hidup lebih sihat.. jimat pitis beli gula lg hah hah

anaktumpat said...

wasalam cikgu adham.. mmg akn bertambah sihat.. jimat pun jimat.. kalu badan kurang gula guano gamok pulok? hahah

abu muaz said...

kurang gula bahaya juga tuan.

Anonymous said...

mati semut kerana gula...
semut gatal kt umah kawe x payah boh racun... kawe belah btg tebu boh kt sare dia.. abih mapus....
-pakjen-

Temuk said...

Salam
Menarik juga cerita gula masuk dalam khutbah. Pasti banyak dikaitkan dengan agama kita. Pernah dengar (lupa di mana & bila) pengajar menyebut, sesuatu itu jadi haram kalau memudaratkan. Macam mana agaknya kes gula, ye?

probakti 21 said...

Salam,
Betul jugak tu,kurangkan gula.Ambo teringat masa di Medinah,hari-hari minum susu aje di bilik makan kat hotel-tanpa gula. Sihat dan bertenaga!

Tapi ambo rasa kita kena ingat,biarpun kurang gula,wajah atau muka nak lah selalunya "Manis"- tanpanya kita mungkin di keji orang !

syahbandar87 said...

khutbah tentang gula??hmm...ada sedikit kewajarannya..mengingatkan juga kpd umat Islam spya menjaga kesihatannya.jangan ambil gula berlebihan..bila badan sihat maka nk beribadah kpd Allah pun lbh mudah kn.

betul tu..spatutnya khatib kne g tau jgk jngn menganianyai pengguna termasuk umat islam dengan menaikkan harga gula sesuka hati.

Anak Tumpat said...

pokjen..btl ko caro tu blh bt semut mapus.. nk try praktis eh..hahah

temuk.. btl juga saudara.. sesuatu y memudaratkan boleh jadi haram..

probakti... kalau di pikirkan gula mmg bnyk kesan buruknya..walau x di nafikan ada juga yang baiknya.. yang penting kurangkan gula dalam makanan tambahkan manis dalam senyuman..haha

syahbandar.. memang baik khutbah memperingatkan kita akan bahaya gula..

anaktumpat mengucapkan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics