Thursday, May 28, 2009

Selamat Bercuti Kepada Semua Cikgu..:)

Esok bermula la cuti sekolah.. esok juga la pakcik terbang balik semenanjung. Dah 2 bulan lebih tak tengok muka mak abah, isteri dan sedara mara.. Harap cuti kali ni pakcik dapat menggunakan masa yang ada dengan baik bersama keluarga dan isteri.. dah banyak perancangan yang pakcik dah buat sepanjang cuti 2 minggu ni...harap segala perancangan yang telah di atur tu tidak terhalang dengan kerja-kerja sekolah yang masih belum beres..hahaha.. maklum la sebelum cuti ni ada peperiksaan pertengah penggal.. nak nyemak laaaaaa....
haaa...cakap pasal cuti sekolah ni, senonim benar nampaknya dengan majlis kenduri kawen.. pakcik pun tak terkecuali mendapat jemputan kawen dari kengkawan.. kalau dihitungkan kad kawen memang banyak.. seronok jugak kan sesekali pi majlis kenduri kawen kengkawan kan? antara kengkawan pakcik yang kawen time cuti sekolah ni ialah,
  • Meng & Padli (Terengganu)
  • Syakila & Muza (Perak)
  • Syaq &Duan (Pasir puteh)
  • Zaidi & wani ( Kedah)
  • Azhar & ???(Pasir Mas)
  • Nuar sepupu aku ( Wakaf Bharu)
Nampaknya meround sakan la pakcik cuti nanti.. ahakkksss...


Wednesday, May 20, 2009

Ada NtahApaApaNtah...!!!



Ini adalah sebuah puisi yang terhasil daripada pemerhatian Pakcik terhadap gelagat dan karenah pelajar dalam bilik darjah.. Disebalik puisi ntah apa-apa ni, Pakcik cuba selitkan pelbagai bahan untuk kalian renung dan fikir... Ntah apa-apa laaaaaaa.....!!!!!!!



Seputar aku di bilik darjah

Memerhatikan sekelompok pelajar

Yang bermacam ragam

Yang bermacam karenah


Selangkah aku menapak

Berdepan dengan anak bangsa

Ketika itu ditangan menggenggam segunung ilmu

Untuk ku taburkan pada anak-anakku

Yang berbagai bangsa

Yang berbagai warna kulit


Berdiri aku didepan puluhan pasang mata

Mata-mata yang merenung tajam

Yang menikam sepasang mataku

Aku perhatikan

Ada ada sahaja…


Ada yang diam

Ada yang bising

Ada yang tak tahu diam

Ada yang diam-diam berisi


Ada yang makan gula-gula

Ada yang makan keropok

Ada yang makan mee

Ada yang makan suap

Ada yang makan hati


Ada yang baru masuk

Ada yang baru nak keluar

Ada yang keluar masuk

Ada yang tak masuk-masuk


Ada yang bertepuk tampar

Ada yang cuit-mencuit

Ada yang jentik-menjentik

Ada yang sepak-menyepak

Ada yang tumbuk rusuk


Ada yang ada dalam kelas

Ada yang mengada-ngada

Ada yang sekejap ada, sekejap tak ada

Ada yang tak ada


Ada yang sempat hantar SMS

Ada yang hantar buku

Ada yang hantar surat cinta

Ada yang hantar rekod kehadiran

Ada yang hantar buku untuk semakan

Ada yang hantar surat layan


Ada yang gigit kuku

Ada yang gigit pen

Ada yang gigit bucu meja

Ada yang gigit pemadam

Ada yang gigit penjuru papan hitam

Ada yang gigit jari


Ada yang tak pakai tali leher

Ada yang tak pakai stoking

Ada yang tak pakai kasut

Ada yang tak pakai baju dan seluar dengan kemas

Ada yang tak boleh pakai


Ada yang busuk mulut

Ada yang busuk ketiak

Ada yang busuk stoking

Ada yang busuk telinga

Ada yang busuk hati


Ada yang baik hati

Ada yang kedekut

Ada yang rajin

Ada yang malas

Ada yang ntah apa-apa


Ada yang sedang berkongsi makanan

Ada yang berkongsi pendapat

Ada yang berkongsi buku

Ada yang berkongsi maklumat

Ada yang tak boleh berkongsi


Ada yang duduk sorang-sorang

Ada yang duduk berkelompok

Ada yang duduk berdua

Ada yang tak duduk


Ada yang berlari

Ada yang tertonggeng

Ada yang merangkak

Ada yang terbang

Ada yang fikiran melayang


Ada yang baling buku

Ada yang baling kapur

Ada yang baling pemadam papan hitam

Ada yang baling penyapu

Ada yang baling batu sembunyi tangan


Ada yang sedang bercerita

Ada yang sedang mendengar cerita

Ada yang baca buku cerita

Ada tak tahu nak cerita

Ada yang nak dengar cerita

Ada yang buat-buat cerita


Ada yang main-main

Ada yang main game

Ada yang main dam

Ada yang main catur

Ada yang main terup

Ada yang main perasaan


Ada yang patahkan kerusi

Ada yang patahkan penyapu

Ada yang patahkan semangat Cikgu

Ada yang patahkan pembaris

Ada yang patah hati


Ada yang tak tahu baca

Ada yang tak tahu menulis

Ada yang tak tahu menahu

Ada yang tak tahu cikgu ada… :)




Monday, May 18, 2009

7 Jenis Wajah Mayat Di Dalam Kubur


1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa
semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-

kawan,syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam

Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.
apa kata pakcik:
Setahu pakcik la..syirik ni terbahagi kepada dua pulak. Syirik yang nyata dan syirik tersembunyi.. ada setengah cakap syirik besar dan syirik kecil.. pilih yang mana-mana lah asalkan konsepnya sama..

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya

tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu.

Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari

melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini

banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi

sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji.


apa kata pakcik:

Tang ni pakcik rasa yang paling ramai kan? Apepun kita renung sekejap..

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang

semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.
apa kata pakcik:
Dengan hanya perkatan "ah" pun sudah dianggap derhaka. apatah lagi kalau tengking. Bayangkan sesetengah orang tu, ibubapa takut dengan anak sendiri. Teringat pakcik cerita si Tanggang...


4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa

hidupnya suka makan harta yang haram.

apa kata pakcik:

Sendiri mau ingat haaaa.....



5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah
mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi.

apa kata pakcik:

Pakcik tak suka kelahi aaa.. Zaman remaja belum baligh dulu ada la ckit2..hahahha



6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih

busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba'.

apa kata pakcik:

Allah mengatakan haram pada Zina, Arak, Judi..Tapi pasal benda ni, Allah dan Rasul mengistiharkan perang keatas orang yang mengamalkan Riba' ni..? Teruk la maknanya ni...



7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya

berilmu dan beramal soleh.


apa kata pakcik:

Seboleh-bolehnya kita semua berusaha untuk menjadi seperti ini. Kita beruntung, kerana kebetulan kita dilahirkan di dunia ini sebagai seorang muslim..Tapi dengan kebetulan sahaja tidak memadai untuk kita mengecapi nikmat di akhirat.. Yang penting hanyalah kudrat dan usaha kita untuk menjadi muslim yang bertaqwa.





Thursday, May 14, 2009

Semalam Aku Bermimpi...



Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Dia seorang diri

Berbaju merah inai dijari

Tersenyum manis menampakkan sebaris gigi


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Tiada berteman disisi

Dan membuat aku ternanti-nanti


Semalam aku bermimpi

Dia datang dan menari

Meminta aku agar berdiri

Untuk sama-sama melenggok mengikut melodi

Namun aku serik untuk menari lagi

kerna aku sudah berjanji

"Jangan Mengikut Tarinya" (klik sini)

walau sekali...


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Meminta aku mencium dahi

Aku menolak tanda benci

kerna dahi dan hatimu penuh daki

Dan aku sudah lali


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Berbisik di telinga kiri

Menabur sejuta janji

Walaupun 7 tahun janji sebelumnya, dia mungkiri


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Membawa harapan yang menggunung tinggi

Dikanannya membawa budi

Dikirinya membawa bara api


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Seakan ingin menenangkan hati

Namun terlalu banyak ikrar kita, yang engkau khianati


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi

Datangnya dengan cara tersendiri

Tutur katanya seakan lembutnya gigi

Itu semua sudah basi

Aku tak percaya walau seinci


Semalam aku bermimpi

Dia datang dan pergi

Dan aku tak mampu mengejar walau selangkah kaki


Semalam aku bermimpi

Dia datang lagi…..!!!!!

Mengapa aku masih bermimpi...?


-Selimut Putih-

14 mei 2009

Jalan Jongkong

Sarikei

7.57pm



Tuesday, May 5, 2009

Lagu Si Penangkap Ikan




Pagi tadi jam 9.15 am (5 mei 2009) Pakcik tergerak hati nak bawa anak murid ke perpustakaan. Sepanjang pakcik mengajar tak pernah pakcik mengajak bebudak masuk perpustakaan. Biasanya pakcik selalu bawa pelajar masuk ke bilik APD, memandangkan disitu keadaannya lebih selesa dan lengkap untuk sesi P&P. Kaedah membawa pelajar ke perpustakaan dan memberi tugasan ni, hasil dari perbincangan pakcik dengan penolong kanan 1 sekolah pakcik. Buah fikiran penolong kanan 1 pakcik ni, tidak pernah pakcik abaikan, malah menjadikan itu sebagai modal untuk pakcik terus meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pakcik. Sambil memantau pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan, pakcik sempat membelek-belek beberapa buah buku yang ada di situ. Belek punya belek mata pakcik tertarik pada sebuah puisi yang terkandung dalam buku yang pakcik baca. Walaupun puisi ni nampak ringkas dan bersahaja, akan tetapi penuh dengan makna dan sindiran (mengikut kacamata pakcik la).
Puisi ini berbunyi :



LAGU SI PENANGKAP IKAN

Kamilah si penangkap ikan
Panjang perahu kami kurang empat langkah
Kerana cukai perahu

Kamilah si penangkap ikan
Hasil tangkapan kami kurang
Akibat cukai perahu

Kamilah si penangkap ikan
Kami hidup miskin
Kerana hasil tangkapan kurang
Akibat cukai perahu

Kamilah si penangkap ikan
Kami perlu terus menangkap ikan
Dan terkorban di lautan bergelora
Akibat cukai perahu



Sunday, May 3, 2009

Aiiiyaaa Tambi....!!!


Laporan Buletin Utama ( 2 Mei 2009 ) semalam mendakwa seorang pelajar sekolah rendah berbangsa India, telah di cederakan oleh gurunya atas kesalahan tertentu. Lantaran itu, ibu bapa pelajar tersebut telah melaporkan kepada pihak media dan pihak berkuasa untuk mendedahkan kejadian ini kepada umum, serta kononnya untuk mendapatkan pembelaan. Bila pakcik tengok berita semalam memang la terasa tercabar dan geram yang amat kepada guru yang melakukan perkara sedemikian. Sebabnya pakcik pun tak tahu apa punca guru itu bertindak sedemikian. Alih-alih buletin utama TV3 hari ni ( 3 Mei 2009) pula sekali lagi melaporkan kes berkenaan. Segala kebenaran telah terbukti. Sebenarnya pelajar yang telah di hukum itu sebenarnya melakukan kesalahan mencabul seorang pelajar perempuan. Terkejut beruk pakcik bila mendengar laporan daripada TV3 sebentar tadi. Aiiiyaaa tambi.. mengikut kacamata pakcik la… kedua orang tua pelajar itu cuba untuk mencemarkan nama baik seorang guru. Sekarang apa dah jadi. Satu Malaysia termasuk Brunei dan selatan Thailand dah tahu yang anak anda tu seorang peraba. Guru adalah salah satu profesyen yang paling mulia.. jangan sesekali kita dengan sengaja menjatuhkan martabat seseorang guru…sebijak mana pun perancangan anda, Percaturan dari Allah s.w.t lagi hebat…




ludahlah ke langit kalau liur anda seenak cendol...

Saturday, May 2, 2009

TERINGAT PADA BUAH HATI....!!!!


Malam ni pakcik rasa lain sangat.. Tetiba aje teringat pada bekas anak-anak didik pakcik di Kuala Kangsar. ( Sekolah pakcik Praktikum) Sekolah tu namanya SMK CLIFFORD Kuala Kangsar. Sekolah ni adalah sekolah lelaki.. Cuma ada beberapa kerat sahaja pelajar perempuan di tingkatan 6. Sepanjang Pakcik mengajar disana banyak pengalaman dan kenangan yang manis dan sukar pakcik lupakan. Pelbagai karenah pelajarnya dan budaya cikgu-cikgunya yang sporting dan baik-baik belaka., sentiasa mengusik minda Pakcik. Itulah pasal, Pakcik selalu teringat akan sekolah tu. Baru sekejap tadi, lebih kurang 30 minit yang lalu Pakcik call rakan guru yang rapat dengan pakcik semasa mengajar disana. namanya ialah Cikgu Hassan ( Graduan A.S kalau tak silap) ternyata cikgu Hassan pun masih kenal dan ingat suara dan cara Pakcik bercakap dengan dia, walaupun hampir 3 tahun Pakcik tinggalkan Kuala Kangsar. Cikgu Hassan ni umpama mentor pada pakcik la sepanjang pakcik belajar/mengajar di SMK CLIFFORD. Kalau bercakap pasal CLIFFORD ni juga, pakcik selalu teringat pada 2 orang pelajar kembar yang pernah pakcik ajar. Dua pelajar ni satu kelas. 1E kalau tak salah ingatan pakcik. Budak ni nakal. Tapi bila ditegur tahu pulak diam. 5 minit kemudian buat hal balik. Biasalah budak-budak. Kalau ada rezeki dan kesempatan dan kalau ada sesiapa yang sudi bantu, teringin juga pakcik jumpa dengan 2 pelajar kembar ni. Kalau ikutkan perhitungan pakcik mungkin budak kembar ni sekarang berada di tingkatan 4. Nama 2 pelajar tu pakcik dah lupa. orangnya gelap sikit. kepada semua warga CLIFFORD, kamulah BUAH HATI pakcik..... !!!!!

klik sini untuk kenali SMK CLIFFORD
http://www.mycliffordschool.net/v2/



Kemaskini 19.05.09 (7.13pm)
  • Sebentar tadi pakcik call sahabat pakcik yang berada dan masih mengajar di SMK Clifford dan bertanyakan tentang dua pelajar kembar yang Pakcik maksudkan itu.. Sahabat Pakcik memaklumkan bahawa pelajar kembar itu tidak lagi besekolah di SMK Clifford. Kini mereka berada di sekolah aliran teknik & vokasional.. terkejut juga pakcik mendengar perkhabaran dari sahabat pakcik tu.. tak sangka pula pakcik, dua pelajar ni dulu seingat pakcik tak tahu membaca dan lemah dalam kelas, tapi kini dah mampu untuk ke sekolah aliran tersebut.. bukan pakcik menidakkan kebolehan seseorang tapi hati kecil pakcik ni rasa bangga sangat.. apa yang menyedihkan pakcik ialah makin tipis harapan pakcik untuk jumpa dengan dua bekas pelajar pakcik ni...

anaktumpat mengucapkan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics