Thursday, July 30, 2009

Lagi-Lagi merapu...Katanya...:)

Tanah Seberang Setelah Kita Pergi

Esok …

Setelah kita pergi…

Tersematkah di hati

Kita hanya singgah di tanah ini…

Mengumpul bekal di kemudian hari…

Esok…

Setelah kita pergi…

Terlintaskah di hari ini…

Bekalan yang kita ada…

Penuh, separuh ataupun kosong…

Esok…

Setelah kita pergi…

Terlintaskah lagi

Layakkah kita bersama Anbia…

Atau sekadar disisi Lahab…

Esok…

Terlintaskah di waktu ini…

Kita telah tiada di sini


P/s: Banyak maksud yang harus direnungi


(klik Sini)
Sebuah nukilan sahabat Pakcik di perantauan
Emzeck
U.K
Julai 2009


Monday, July 27, 2009

Cubaan Pertama Di Pantai Kabong, Sarawak.

video

Percubaan pertama menerbangkan Red Nexus... 60% berjaya..:)






Jangan bergurau macam ni.. ni lah dinamakan gurau bodoh..haha

Monday, July 20, 2009

Nukilan Pokjen Yang Suka Merapu...katanya...:)

Aku merapu lagi & lagi.. (Tanah seberang, kota pasir )

Selalunya…,

Yang jauh dipandang indah, cantik berkilau,

Yang jauh sentiasa memukau, nak dicapai,

Yang jauh memang gah, tiada bandingan,

Pendeknya yang jauh itulah segalanya…,

Yang dekat… kabur, tak nampak sinarnya,

Yang dekat…samar, tak jelas indahnya,

Yang dekat… hodoh, tak timbul serinya,

Pendeknya yang dekat tiada yang moleknya,

…sebenarnya kerana terlindung dek bayang sendiri,

Sedarlah…,

Mengapa belut pulang ke lumpur…,

Mengapa camar singgah di layar…,

Mengapa tupai turun ke tanah…,

Mencari jawapan sendiri…?



* Puisi ini ihsan dari seorang sahabat yang kini jauh di perantauan. Anaktumpat amat meminati setiap bait-bait puisi hasil nukilan Pok Jen.. Terdapat 3, (kalau tak silap) puisi Pokjen yang di muatkan dalam blog ni.. tq Pok Jen..


(klik sini untuk kenali Pok Jen)

Thursday, July 16, 2009

Hobi Baru..!!! Terbanglah Sepuasnya...

Dah lama pakcik cari benda ni, tapi x tau kat mana dijual. Dari kecik pakcik suka sangat tengok orang main. Nak beli x mampu. Yang termampu hanyalah tengok dan tengok.. Kalau dulu tahun 90-an pakcik selalu tengok mat salleh main benda ni kat pantai Seri tujuh, dekat kampung pakcik. Masa tu bleh tengok mat salleh main ni bukan main sronok. Nilah saat yang pakcik nantikan. Tanggal 16.7.09 wau yang pakcik intai dan minat dah ada depan mata. Wau ni pakcik beli setelah melihat promosinya dlm laman web. Dihantar melalui Gdex courier. Harganya pun boleh tahan gak..Sekitar RM3++.00... Mahal tu memang la mahal..(bagi pakcik yang gaji x seberapa ni) tapi minat punya pasal, terpaksalah tutup sebelah mata...Sebagai permulaan Pakcik pakai dulu yang type NEXUS.. Pasni bila dah "melekat", cadang nak sambar plak yang QUANTUM yang lagi power...hehehe...Harap pasni boleh la pakcik terbang sepuas-puasnya..

Sebenarnya pakcik dah ada satu..tapi yang ni x naik. Asyik jatuh jer.. maklumlah rege pun x mahal.. Cuma RM30 jer.. berat lak tu...biasalah yang tiruan..


Tepat jam 3 sesuatu yang pakcik nantikan dah tiba..


Pas kotaknyer dibuka... makin teruja pakcik...



Nilah antara komponennya.. xbanyak sangat kan..



yeahh....Ready to fly....



Saturday, July 11, 2009

Rindu kalian....

Kalau dulu riuh dengan suara hulubalang STS.. Sana sini hiruk pikuk.. Geng belakang bilik guru ada-ada jer citernyer.. dari citer masalah pelajar hingga ke masalah dunia global.. apa yang pasti ADA CITER.. Sekarang ni tak lagi.. Sunyi sepi.. Xde lagi hilai-tawa sakat menyakat. Xde lagi Suara pekat loghat kelantan dan Loghat Utara...kalau ada pun x seriuh dulu.. Geng ronda bandar sibu pun xde lagi.. Kalau dulu balik sekolah kul 1.30pm sempat g makan tengahari kat Sibu.. Nak meronda la kononnya.. Tapi sekarang ni....!!! huh.. x tau la... Susah nak cakap.. Kalau dulu tiap malam lepak kat Kampung Seberang kat Medan Selera.. bincang topik semasa.. dengan kain pelekat, berselipar jepun, main tibai jer. Duk semeja ramai2..Bila perut dah diisi, balik rumah main terup plak.. Kekadang kalau hujung minggu boleh sampai ke subuh.. Tapi sekarang.. Makan kat umah jer.. Xde selera nak makan luar.. Xde lagi suara dulu yang menghiburkan hati.. kalau dulu depan umah, macam-macam aktiviti.. main takraw, main badminton, nasib baik x main tarik tali jer.. tapi sekarang depan umah pun dan naik semak.. kalau dulu umah sewa aku meriah.. ada masanya panggil kengkawan masak umah aku... semua datang... yang pempuan sibuk kat dapur menyiapkan makanan.. yang laki duk sembang kat ruang tamu tunggu makanan siap.. yang syoknyer boleh naik pening biler tengok lauk pauk yang dimasak.. bermacam2 jenis lauk pauknyer.. tapi sekarang, semua pinggang mangkuk yang dulunyer selalu aku gunakan untuk hidangkan makanan tuk kengkawan dah tersimpan dalam almari kabinet kat dapur.. dah naik berdebu dah pakcik tengok..periuk belanga pun dan bekulat tersadai bawah dapur tu... fuuhhhh.....

kalau dulu...!!!
kalau dulu...!!!
kalau dulu...!!!
kalau dulu...!!!

tapi..................!!!!!!!!!!!!!!!
bak kata pepatah.. yang patah kan tumbuh, dan yang hilang akan berganti.. begitula lumrah alam.. yang pergi biarkan ia pergi.. yang bakal datang kita sambut dengan mesra.. sekarang alhamdullillah, datang seorang sahabat baru, yang nampak dari riak wajahnya amat jujur dan boleh dipercayai.. senang dan tenang hati, bila berdamping dan berbual dengannya..Sahabat baru ni pakcik ketemu kat dewan Masyarakat tika tengok sorang brother yang meninggal selepas main Badminton..









Xleh nak citer time ni betapa epi.... ramai kawan yang semua satu kepala.. x banyak songeh. mudah berunding.. paham jiwa... x berkira...
bujal.. sepol..yanti.. mana korang? senyap tanpa berita..heheheh


Saturday, July 4, 2009

CIUMAN PERTAMA DARI UMI...

video

Abi belum lupa
Pertama kali
Umi cium tangan Abi
Pada tarikh keramat
12.12.2008
Selepas di ijab qabul
Di Masjid Geting
Seawal 10.30 pagi

Tangan dicium
Membawa seribu satu erti
Abi mengerti
Umi mengharapkan segalanya dari tangan abi
Sebagai seorang suami

Umi mengharapkan belaian dari tangan abi
Bukan kekasaran

Umi mengharapkan perlindungan dari tangan Abi
Bukan ancaman

Umi mengharapkan kebahagiaan dari tangan abi
Bukan kedukaan

Umi..
Tiada siapa yang ingin melihat
Setiap inci kebahagiaan yang di cipta
Dirobek dan diratah

Umi..
Semakin utuh akar pokok
Dek kerna sesekali di goncang taufan....




anaktumpat mengucapkan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics